Logopedas pataria: kaip ugdyti vaiko kalbą vasarą? | Pedagogas.lt

Logopedas pataria: kaip ugdyti vaiko kalbą vasarą?

Geroji patirtis

2024 m. rugpjūčio 02 d.

Logopedas pataria: kaip ugdyti vaiko kalbą vasarą?

Dalintis

Image

Individualių ugdymosi poreikių centras „Upės teka” toliau dalijasi ir pedagogams, ir tėvams labai aktualia ugdymo bei lavinimo infomacija, patarimais ir rekomendacijomis. Šįkart panagrinėsime, kaip vasarą lavinti vaikų kalbą.

Nerimaujate, kad atostogų metu vaikas mažiau kalbės, mažiau lavinsis? Vasara yra puikus laikas poilsiui, bet ir ne mažiau dosnus galimybių išbandyti smagius mokymosi būdus.

Stokojate idėjų? Ne bėda – profesionalus logopedas dalijasi patarimais, ką veikti su vaikais vasarą, kaip lavinti jų kūrybiškumą ir toliau treniruoti kalbos „raumenį“. Pasinaudokite šia puikia galimybe suartėti su mažuoju, pasitelkdami žaismingus lavinimo būdus.

Svarbiausia – tinkamai nusiteikti

Jei ko nors mokote vaiką, sukurkite žaismingą aplinką. Jūsų pagrindinis tikslas – kad mažasis net nesuprastų, jog yra ko nors mokinamas. Viskas turi vykti natūraliai – tuomet veikla nesisies su varginančiomis užduotimis ar namų darbais. Pasinerkite į magišką vaikystės pasaulį ir mokytis arba žaisti ,,pakvieskite“ į draugiją mėgstamą vaiko žaisliuką (Vienaragį, Šuniuką patrulį, Kempiniuką plačiakelnį ir pan.).

Perduokite „vairą“ vaikui 

Leiskite vaikui patikėti, kad žaidimui vadovauja jis. Logopedas pabrėžia – pasistenkite nedominuoti kalbėdami ir kurdami taisykles. Modeliuokite kalbą provokuojančias situacijas: klauskite, smalsaukite, stebėkitės, „nesupraskite“, „klyskite“ (vaikams tai ypač patinka). Kai vaikas perima žaidimo vadovo vaidmenį, atsiveria jo kūrybingumas: noras inicijuoti dialogą, paaiškinti kylančias mintis, taisykles ir veiksmas užsukuria pats!

Apdovanojimai ir kiti geros atmosferos kūrėjai

Būtinai sukurkite palaikančią ir saugią bendravimo aplinką. Raginkite ir motyvuokite tokiomis arba panašiomis frazėmis: „tau pavyks“, „pasistenk“, „šaunuolis/ šaunuolė“, „dar kartelį“, „liuks“, „duok penkis“, paplokim tau“ ar pan. Po pasisekusios veiklos apdovanokite vaiką šypsena, pagyrimu, spustelėjimu, apkabinimu, žetonu, akmenėliu arba labai patinkančiu užsiėmimu, pavyzdžiui, leiskite sumesti strėles į smiginį arba padaužyti būgnus.

Žaisdami būkite vaiko akių lygyje: tegul jis aiškiai pagauna ir palaiko akių kontaktą ir seka jūsų burnos judesius.

Ir… dar kartelį pakartokite

Mokydami vaiką naujų žodžių vartokite juos kuo dažniau. Pasirinkite kelis naujus žodžius, juos užrašykite ir pakabinkite matomoje vietoje visiems namiškiams. Tarkite tuos žodžius lėtai, galite skiemenuoti, pakartokite kelis sykius ir prašykite, kad pakartotų vaikas. Už bandymus būtinai pagirkite, pasidžiaukite – tegu vaikas supranta, kad jo pastangos, pasiekimai teikia jums teigiamų emocijų. Tuomet ir ir mažylis neabejotinai užsikrės pozityvia nuotaika.

Logopedas rekomenduoja: smagios lavinančios veiklos vasarai

Pateikiame keletą konkrečių veiklų, kurias galite išmėginti jau dabar.

Pūtimas – logopedas išskiria jį iš kitų

Rinkitės iš daugybės priemonių: tai muilo burbulai, malūnėliai, pūkai, skiautelės, plunksnelės, žvakės, teniso kamuoliukai trasoje, balionai ir t. t. Pūtimo žaidimai suteikia daug džiaugsmo, stiprina kvėpavimą, svarbų bendrai kūno ir psichinei sveikatai bei kalbėjimui.

Plekšnojimas, tapšnojimas, trepsėjimas

Minkydami tešlą, ravėdami daržą, žirgliodami per balas ar maudydamiesi pasimėgaukite prisilietimo teikiama nauda. Įvairios konsistencijos medžiagos ir skirtingos temperatūros skirtingai veikia mūsų, o ypač vaikų, kūną ir pojūčius. Tą svarbu ir pajusti, ir išmokti atpažinti bei pavadinti: taškytis dažniausiai smagu, išsiterlioti kartais šlykštu, o vanduo vėsina arba atgaivina. Šie potyriai pažadina gaivališkumą ir teikia daug džiaugsmo.

Karpymas ir aplikavimas

Šiai veiklai svarbu turėti vaikui pritaikytas žirkles, klijus ir popieriaus. Panaudokite nereikalingus lapus, popieriaus likučius, senus žurnalus, kalendorius ir pan. Galimos įvairios veiklos: popieriaus smulkinimas žirklėmis arba plėšymas pirštais, paveiksliuko arba formos kirpimas iš žurnaliuko ar piešinio; aplikacijų klijavimas; siužetinės istorijos kūrimas pagal sukurtą aplikaciją. Ši veikla inspiruoja kūrybiškumą, provokuoja kalbėjimą ir lavina smulkiąją motoriką.

„Upės teka“ logopedai linki smagių atradimų žaidžiant!

Kiti mokymai