Kodėl vaikams svarbu lavinti akies–rankos koordinaciją ir kaip tą daryti tinkamai? | Pedagogas.lt

Kodėl vaikams svarbu lavinti akies–rankos koordinaciją ir kaip tą daryti tinkamai?

Edukacinis bankas

2024 m. gegužės 21 d.

Kodėl vaikams svarbu lavinti akies–rankos koordinaciją ir kaip tą daryti tinkamai?

Dalintis

Image

Pedagogas.lt draugai individualių ugdymosi poreikių centras „Upės teka” dalijasi pedagogams ir tėvams naudinga infomacija, patarimais ir nemokamomis priemonėmis itin aktualiomis ugdymo ir lavinimo temomis. Pirmoji tema skirta ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogams bei tokio amžiaus vaikučius auginantiems tėveliams: tai akies–rankos koordinacija ir jos lavinimas.

NEMOKAMAS PRAKTINES PRIEMONES GALITE RASTI ČIA: DOVANA

Akies–rankos koordinacija – tai kūno gebėjimas, kai akys ir rankos veikia kartu tam, kad atliktų konkrečią užduotį ar veiklą. Labai svarbu, kad informacija apie objektą ar veiksmą, gaunama per regą, iš akies būtų tinkamai perduodama į smegenis, o tada smegenys greitai ir tiksliai galėtų nurodyti rankoms, kaip atlikti reikalingus judesius. 

Štai todėl akies–rankos koordinacija yra esminis elementas daugelyje tokių kasdienių veiklų kaip rašymas, žaidimai, valgymas, sportas, darbas, buitis ir kitos. Šis gebėjimas taip pat svarbus vaiko raidai ir naujų įgūdžių vystymuisi.

Kaip ir kitų kūno įgūdžių atveju, akies–rankos koordinacija gali būti lavinama ir gerinama pasitelkiant įvairius pratimus ir veiklas. O norint spręsti su koordinacija susijusias problemas, galima pasitelkti ir kvalifikuotų kineziterapijos ar ergoterapijos specialistų pagalbą. 

Siekiant tinkamai lavinti akies–rankos koordinaciją, svarbu susipažinti su jos vystymosi etapais pagal amžių, įtraukti lavinimą į kasdienes veiklas, taip pat atpažinti ženklus, bylojančius, kad reikalinga specialistų pagalba, ir žinoti, kur tokios pagalbos kreiptis.

Akių–rankų koordinacijos vystymasis pagal amžių

5 MĖNUO

  • Objektų suėmimas, pačiupinėjimas ir manipuliavimas rankose
  • Objektų perkėlimas iš vienos rankos į kitą
  • Objektų matymas atstumu ir fokusavimasis į juos

 

1 METAI

  • Objekto paėmimas pasitelkiant nykštį ir smilių
  • Mažų objektų paėmimas
  • Gebėjimas išlaikyti didelį pieštuką ir brėžti linijas ar bandyti spalvinti
  • Aiškėjanti dominuojanti ranka
  • Domisi žaislais, kuriuos reikia stumti, traukti, suimti, sukti

 

2 METAI

  • Gebėjimas tikslingai suimti ir dėti bent 5 detalių bokštą
  • Gebėjimas laikyti rašymo priemonę ir ja naudotis
  • Gebėjimas laikyti šaukštą valgant ir juo tinkamai naudotis

 

3 METAI

  • Gebėjimas perversti puslapius knygoje
  • Gerėjantys piešimo įgūdžiai, geba piešti apskritimą
  • Gali laikyti žirkles ir kirpti
  • Gali užsisegti drabužius, segti dideles sagas

 

4–5 METAI

  • Demonstruoja erdvės suvokimą (suvokia savo aplinką ir kūno poziciją joje) per gebėjimą padėti mažus objektus tinkamose vietose erdvėje
  • Savarankiškesnis valgymas, naudojimasis šakute
  • Geresni spalvinimo, piešimo įgūdžiai
  • Aktyvūs žaidimai su kamuoliu
  • Gebėjimas tinkamai dėti „Lego“ kaladėles

 

5–7 METAI

  • Gebėjimas rašyti atpažįstamus simbolius (raides, skaičius), kopijuoti rašymą
  • Piešimas ir spalvinimas išlaikant ribas
  • Lengvai užsisega sagas ir užtrauktukus
  • Lengvai juda erdvėje ir manipuliuoja daiktais
  • Įgūdžių vystymasis galiausiai veda į tokias sporto šakas kaip krepšinis, tenisas ar futbolas.

Patarimai, kaip pagerinti akių–rankų koordinaciją

KŪDIKIAI

  • Išdėstyti įdomius objektus ranka pasiekiamose vietose
  • Žaisti su žaislais, kurie kelia garsus ar yra spalvoti
  • Statyti bokštą, kad kūdikis jį galėtų nuversti
  • Prisegti apyrankę su žaisliukais ar skambučiais
  • Dainuoti ir šokti su pirštais pagal vaikiškas daineles

 

VAIKAI NUO 1 IKI 4 METŲ

  • Mesti ir pagauti kamuolį
  • Spalvinimo ir piešimo veiklos
  • Sujungti taškus, linijas
  • Pūsti burbulus ir juos gaudyti
  • Tapymas pirštais
  • Žaidimai su smėliu, formų kūrimas
  • Žaidimai su modelinu, plastelinu
  • Pagalvių mūšis
  • Mesti kamuolį, maišelį į tam tikrą taikinį
  • Pagalba namų ruošoje – tinkamas daiktų dėliojimas į vietas, sudėjimas į dėžę

 

IKIMOKYKLINIO AMŽIAUS VAIKAI

  • Kirpimas ir lipdymas
  • Metimas į taikinį
  • Piešimas
  • Balionų atmušimas
  • Įvairūs žaidimai su konstruktoriais
  • Didesnė pagalba namų ruošoje
  • Pagalba maisto gaminime

 

5+ METAI

  • Kamuolio atmušimas nuo raketės
  • Kamuolio smūgiavimas į vartus
  • Maisto gamyba
  • Šokinėjimas su šokdyne
  • Lego ir kitų konstruktorių dėjimas
  • Estefečių žaidimas
  • Kliūčių ruožo kūrimas ir perėjimas
  • Pagalba namų ruošoje
  • Visų kitų aktyvių žaidimų įtraukimas į kasdienybę

Kaip įtraukti akių–rankų koordinacijos lavinimą į kasdienį gyvenimą?

1. Kantrybė

Akies–rankos koordinacijos vystymo kelionėje kantrybė nėra tik graži dorybė: tai yra viena reikalingiausių savybių. Šių įgūdžių tobulinimas yra laipsniškas procesas, ir kiekvienas vaikas jį vysto savu tempu. Kai kurie gali greitai išmokti ir suprasti tam tikras veiklas, o kitiems gali prireikti daugiau laiko.

Tėvai ir ugdytojai turi kurti ir puoselėti palaikomąją aplinką, kurioje vaikas jaustųsi skatinamas tyrinėti ir praktikuoti akies–rankos koordinacijos įgūdį. Nepamirškite švęsti mažų pergalių ir teikti teigiamą pastiprinimą, kad vaikas taptų dar labiau motyvuotas naudotis savo gebėjimais ir juos dar geriau atrastų.

2. Įvairovė yra raktas

Akies–rankos koordinacijos vystymosi grožis slypi skirtingų veiklų įvairovėje, prisidedančioje prie šios koordinacijos gerinimo. Svarbu siūlyti vaikui daug įvairių veiklų, įtraukiančių skirtingus akių–rankos koordinacijos aspektus. Įvairovė ne tik užkerta kelią monotoniškumui, bet ir užtikrina visapusišką šio įgūdžio vystymąsi. Toks požiūris leis vaikui atrasti savo mėgstamas veiklas ir stiprybes ir pavers mokymosi procesą daug įdomesniu bei išsamiu.

3. Veikite tai, kas smagu

Mokymosi proceso pavertimas maloniu nuotykiu yra galingas įrankis skatinant akies–rankos koordinaciją. Lavinamąsias veiklas pavertus žaidimais, iššūkiais arba vaizduotės reikalaujančiais užsiėmimais, esant geram emociniam kontekstui, vaiko nervų sistema vystosi daug geriau ir greičiau. Nesvarbu, ar tai būtų kovos žaidimas, menų projektas ar žaidimas su kamuoliu, įtraukimas į smagią veiklą žadina vaiko susidomėjimą ir skatina aktyvų dalyvavimą.

Neužmirškite, kad žaidimas ir tyrinėjimas yra geriausi būdai pagerinti rankų ir pirštų kontrolę. Todėl geriausia skatinti vaikus žaisti tiek namuose, tiek lauke, tyrinėti aplinką ir savo galimybes.

4. Skatinkite nepriklausomybę

Suteikite vaikui galimybę tapti lyderiu veiklose, skatinančiose akies–rankos koordinaciją. Leiskite vaikams patiems pasirinkti kitą žaidimą arba nuspręsti, spręsti kylančius iššūkius ar galvosūkius, skatindami nepriklausomybės jausmą. Ši nepriklausomybė, kai jie sprendžia iššūkius ir įveikia užduotis pagal savo sąlygas, savo ruožtu didina vaikų pasitikėjimą.

Geros rankų ir akių koordinacijos puoselėjimas vaikui yra kelionė, kupina tyrinėjimo ir atradimų. Šios veiklos ne tik pagerina jų fizinį ir kognityvinį vystymąsi, bet ir sukuria įsimintinas teigiamas emocines akimirkas.

Kada kreiptis specialistų pagalbos?

Akies–rankos koordinacija gali būti svarbi daugelyje kasdienių veiklų, todėl reikia atkreipti dėmesį į tam tikrus požymius, rodančius, kad ji turėtų būti lavinama arba gerinama.

1. Problemos rašant ar brėžiant linijas: jei vaikui sunku išlaikyti rašymo ar piešimo priemones, o jų naudojimas, piešimas ar braižymas nėra tvarkingas, tai gali rodyti akies–rankos koordinacijos trūkumą.

2. Sunkumai su suėmimu: vaikui gali būti sunku suimti mažus objektus arba juos naudoti.

3. Prastas kamuolio valdymas: jei vaikui iškyla sunkumų metant ar pagaunant kamuolį, tai gali rodyti nepakankamą akies–rankos koordinaciją.

4. Sunkumai tikslumo reikalaujančiuose žaidimuose: tokie veiksmai kaip metimas į tikslą, vėrimo, sudėjimo į vietas žaidimai gali būti sudėtingi vaikui, kuriam trūksta akies–rankos koordinacijos.

5. Bendras judesių nesaugumas: jei vaikas neturi pakankamos koordinacijos judėti arba nesijaučia patogiai dalyvaudamas judėjimo veiklose, bijo būti aktyviuose žaidimuose, tai gali būti požymis apie sunkumus su akies–rankos koordinacija.

6. Žiūrėjimo sunkumai: kai vaikas turi sunkumų fokusuodamas žvilgsnį į tam tikrus objektus arba sekdamas juos akimis ir atkartodamas judesius.

7. Sunkumai atliekant sudėtingesnes užduotis: kai vaikui sunku įveikti sudėtingesnes užduotis, reikalaujančias tikslių rankų judesių ir akies fokusavimo, tai gali rodyti, kad reikia lavinti akies–rankos koordinaciją.

Pastebėjus šiuos požymius, svarbu pasitarti su specialistu, kad būtų nustatyti ir rekomenduoti konkretūs lavinimo poreikiai bei pradėtos tinkamos veiklos.

Pagalba

Terapijos ir specialistai, kurie gali būti naudingi norint pagerinti akies–rankos koordinaciją.

1. Ergoterapeutas: gali padėti vaikams įgyti ar pagerinti įvairius kasdienius įgūdžius, įskaitant akies–rankos koordinaciją. Šie specialistai gali kurti individualizuotas programas, skirtas pagerinti rašymo, žaislų manipuliavimo, suėmimo, smulkiosios motorikos įgūdžius ir kt.

2. Kineziterapeutas: gali dirbti su vaiku, siekiant pagerinti bendrą kūno motoriką ir koordinaciją. Tai gali apimti pratimus rankų ir raumenų grupių stiprinimui, taip pat specialius judesių ir koordinacijos pratimus.

3. Optometristas: gali atlikti tyrimą ir įvertinti vaiko regėjimą bei akies–rankos koordinaciją. Jis gali nustatyti, ar vaikui reikia korekcijos akinių ar lęšių, kad pagerėtų akies–rankos koordinacija.

4. Logopedas: gali padėti vaikams, kurie turi sunkumų su rašymu ar kalba, ir taip pagerinti jų akies–rankos koordinaciją.

5. Kognityvinė elgesio terapija (KET): tai terapija, skirta padėti vaikams įveikti įvairius iššūkius, susijusius su fizinėmis, emocinėmis ir socialinėmis sritimis. KET gali būti naudinga vaikams, kuriems reikia pagalbos dėl motorinių įgūdžių ir koordinacijos.

6. Žaidimų terapija: Žaidimų terapija gali būti naudinga vaikams lavinant akies–rankos koordinaciją per žaidimus ir struktūruotas ar nestruktūruotas veiklas. Ši terapija gali būti labai motyvuojanti ir smagi vaikams, tuo pat metu gerinant motoriką ir koordinaciją.

 

Daugiau informacijos, kaip lavinti akies–rankos koordinaciją galite rasti ČIA.

Taip pat dalijamės keliomis nemokamomis užduotėlėmis akies–rankos koordinacijos lavinimui (tiesiog išsisaugokite paveikslėlius ir juos atsispausdinkite).

Ir nepamirškite švęsti mažų pergalių! 🙂

Kiti mokymai